Kysacká jaskyňa

Ide o prírodný výtvor, ktorý bol náhodne objavený pri lámaní kameňa v miestnom kameňolome okolo roku 1913. Jaskyňa vytvára malý labyrint chodieb a jej celková dĺžka činí 72 m. V jednotlivých sieňach sú zachovalé stalaktity a stalagmity, steny jaskyne pokrývajú kvapľové vodopády. Jaskyňa sa stala terčom neprajníkov a väčšina jej krásnej výzdoby bola v minulosti zničená, čo bolo aj následkom toho, že plánované sprístupnenie jaskyne sa nikdy neuskutočnilo. Speleológovia ju nazývajú ako „Vykradnutá jaskyňa“. Kysacká jaskyňa patrí medzi významné zimovisko netopierov. O ich ochranu sa stará Skupina pre ochranu netopierov, ktorá organizuje aj pravidelné sčítania týchto lietajúcich cicavcov. V jaskyni v Kysaku bolo zaznamenaných 7 druhov netopierov. Z nich sú najznámejšie podkovár malý, podkovár veľký a netopier obyčajný.

Informácie

Obec Kysak
Obecný úrad Kysak 146
044 81 Kysak

Tel. č.: +421 55 729 05 91
E-mail: info@kysak.sk

Ako sa tam dostať?

Od obecného úradu cestou do kopca smerom ku kostolu.
Od kostola ďalej hore dedinou až k bývalému areálu JRD, kde sa cesta rozdeľuje.
Odbočíte v pravo a pokračujete poľnou cestou, asi po 250 m natrafíte na odbočku opäť v pravo pri elektrickom vedení.
Tadiaľ cesta pokračuje po okraji lesného porastu až k vodohospodárskemu objektu. Jaskyňa sa nachádza asi 60 metrov za týmto objektom.
Ďalej pokračujete lesnou cestičkou popri ľavej ohrade vodohospodárskeho objektu.

Pred jaskyňou sa nachádza prístrešok s lavičkami. Trasa ku jaskyni z obce Kysak trvá okolo 15 minút.