Oblastná organizácia cestovného ruchu Región Šariš zorganizovala v Prešove konferenciu „Vyrobené na Šariši – sila regionálnej značky“, ktorá bola venovaná rozvoju projektu Vyrobené na Šariši a jeho rozšíreniu na regionálnu značku produktu Šariš. Cieľom konferencie bolo podporiť miestnych producentov, posilniť regionálnu identitu a ukázať, ako môže značka „Šariš“ prispieť k rozvoju turizmu aj ekonomiky regiónu.
Konferencia sa konala 9. októbra 2025 v hoteli Lineas v Prešove kde sa stretli výrobcovia, zástupcovia samospráv, odborníci na cestovný ruch aj predstavitelia verejného sektora, aby spoločne hľadali cesty, ako prepojiť lokálnu výrobu s rozvojom regiónu.
Inšpirácie z iných regiónov
Konferencia priniesla príklady úspešnej praxe z iných častí Slovenska – z Liptova a Novohradu. Rečníci predstavili proces certifikácie, možnosti financovania a prepojenie značky s marketingom a cestovným ruchom.
Program otvoril úvodným slovom Ing. Peter Halaj, výkonný riaditeľ OOCR Región Šariš. Predstavil víziu a ciele značky Vyrobené na Šariši a jej prepojenie s regionálnym produktom Horný Šariš, čím vzniká regionálny produkt Šariš. Podľa neho prinesie táto značka uznanie a propagáciu pre výrobcov, posilnenie identity v obciach a nové produkty a zážitky pre turistov.
Mgr. Lenka Smetanková, vedúca odboru cestovného ruchu PSK, priblížila regionálnu značku ako účinný nástroj rozvoja územia. V prezentácii predstavila aj videá o jedľovom medovicovom mede od Stanislava Nováka, o prírodnom mydle BADFA či o Dukelskom behu mieru, ktorý organizuje mesto Svidník. Zároveň vysvetlila symboliku loga s makovicou a zdôraznila hlavné kritériá certifikácie – ekológiu, pôvod, históriu a využívanie lokálnych materiálov.
Príklady dobrej praxe
Druhý blok konferencie s názvom „Príklady dobrej praxe“ otvoril MSc. Gabriel Blcháč, ktorý zastúpil Ing. Veroniku Koštialovú z OOCR Visit Liptov. Predstavil fungovanie značky Regionálny produkt Liptov a ukázal, ako ju možno efektívne prepojiť s cestovným ruchom. Vyzdvihol význam spolupráce, sieťovania a spoločnej propagácie, ktorá prináša výhody pre výrobcov aj spotrebiteľov.
Svoje skúsenosti priblížila aj Sveťka Matúšková, manažérka Regionálnej značky produktu Novohrad. Značku vníma ako nástroj na podporu lokálnej identity, tradícií a predaja regionálnych produktov. Prínosom je podľa nej zvýšenie dôveryhodnosti, prestíže, spoločný marketing a jednoduchší prístup k trhom a podujatiam.
Diskusia a výmena skúseností
Záver konferencie patril diskusnému panelu „Ako podporiť značku Vyrobené na Šariši?“, v ktorom účastníci hľadali konkrétne kroky, ako využiť získané poznatky a odporúčania v praxi.
Nasledoval spoločný obed, počas ktorého pokračovala neformálna výmena skúseností a diskusia o ďalších možnostiach rozvoja regionálnej značky.
Konferencia Vyrobené na Šariši – sila regionálnej značky potvrdila, že Šariš má veľký potenciál v oblasti lokálnych produktov a remesiel.
OOCR Región Šariš plánuje na projekte ďalej pracovať a spolu s partnermi rozvíjať značku, ktorá bude symbolom kvality, tradície a hrdosti na náš región.
—–
Realizované s finančnou podporou Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.






